Vitamin D & E

  • | Sara

Nu när vintern står för hörnet är det hög tid att vitaminboosta din hud. Inte bara med de mer aktiva A- och C-vitamin utan även med de mer vårdande D- och E-vitamin för en hud i balans. Just dessa sistnämnda ska vi kika närmare på idag. Läs vidare och se varför det kan vara hud-avgörande med D-och E-vitamin.

D-vitamin

Tror inte det bara är jag som tänker på solen när vi pratar om D-vitamin och det är en helt korrekt koppling, vitaminet kallas ju även för ”solskensvitaminet”. Detta då huden är en mästare på att omvandla och dosera D-vitamin från solen ut till kroppen. Överskottet lagras i fettvävnaden och kroppen är så smart att de plockas fram vid sämre tider. Dessvärre så är lagringsmöjligheten begränsad och under vintern när solen inte kikar fram lika ofta så sätter de lätt sina spår i kropp och på huden.

Utifrån – Hudvård

D-vitaminer kan appliceras direkt på huden genom en creme och det är speciellt bra för känslig hy då D-vitaminet dämpar rodnader och reparerar hudbarriären.

D-force dagcreme från Beauté Pacifique är lämplig att använda för personer som inte får tillräckligt med D-vitamin genom solljus och de är ju typ alla såhär års. D-vitaminet kommer från avokadoolja och cremen innehåller även squalaneolja och tre potenta A-vitaminformer som reparerar åldersförändringar och solskador. Konsistensen är härligt rik vilket gör att den passar en torrare- och eller yttorr hud som handen i handsken.

Självfallet finns det även en kompis till kroppen med samma funktion: D-force Vitalizing Body Creme

E och D vitamin

Inifrån

Det är extra viktigt för oss här uppe i norr att fylla på D-vitamin förrådet. Visste ni att D-vitaminbrist kan leda till trötthet och svaga muskler och till och med benskörhet och depression? Därför ser jag till att under vinterhalvåret fylla på med D-vitamin inifrån i form av kosttillskott.

Super Antioxidant Boost från Neal´s Yard Remedies ger kroppen en `boost´ av antioxidanter som kan vara välbehövligt nu på vintern. Med en blandning bland annat C-vitamin och D-vitamin tillsammans med mineralerna sink och selenium hjälper denna till att upprätthålla immunsystemets normala funktion och cellerna skyddas mot oxidativ stress.

D-vitamin finns de även gott om i fet fisk. Till exempel innehåller lax, sill och makrill innehåller mycket D-vitamin.

Superboost Neals

E-vitamin

Vitamin E är en av kroppens viktigaste antioxidanter. De sitter i alla våra cellmembran och skyddar där cellerna från skador. E-vitamin påverkar även syreförsörjningen till musklerna, är bra för de röda blodkropparna, motverkar inflammationer och ingår i hormonproduktion. För huden så bidrar vitaminet till fuktbarriären och spelar stor roll för hudens motståndskraft, vitalitet, elasticitet och hälsa.

Utifrån – Hudvård

Vitamin E i hudvård kommer i olika former och alfa-tokoferol är ren E-vitamin. En vanlig annan form av E-vitamin som du ofta hittar i ingrediensförteckningar är estern(en mildare form) Tocopheryl Acetate. Man tillsätter ofta även vitamin E som antioxidationsmedel, dvs som ett konserveringsmedel som förhindrar att produkten oxiderar (härsknar).

Det finns mängder med produkter innehåller E-vitamin och det är ju super då de är så hudvårdande men en stjärna som sticker ut lite extra är K-Ceutic från Dermaceutic. Denna ger massor av fukt och näring utan att kännas tung. Sedan jämnar den även ut så fint, lugnar och skyddar med spf50. Den kryssar liksom i alla boxar för perfekt vinterdagcreme enligt mig.

Visste in att E-vitamin även förstärker effekten av C-vitamin? Tex Potent C Power Serum från Peter Thomas Roth som innehåller 20% c-vitamin har tillsatt 3% E-vitamin då detta gör att produkten blir mer balanserad. Så smart att vitaminerna hjälps åt. 🙂

Jag har som ni vet vid de här laget en torr och känslig hy på kroppen vilket gör att en duscholja är de bästa valet för mig. En sådan som är full med vårdande E-vitamin är Sweet Almond Shower Oil från SKINCITY skincare. Ni kommer inte bli besvikna på denna, så härlig!

Inifrån

Det går även att boosta med Vitamin E inifrån. Kika efter feta livsmedel som vegetabiliska oljor, nötter och fröer, avokado, ägg och fullkornsprodukter, där finns mängder av E-vitamin. För ännu mer kosttinpso kika in Fridas smarriga inlägg ”Skönhetsköket”.

Signatur Sara

 

 

Vill du lämna en kommentar?

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

2 svar till “Vitamin D & E”

  • (2) Kommentarer
  • Visa alla kommentarer
  1. Annica skriver:

    Hur får man in alla dessa vitaminer och annat under veckan? Använder du olika krämer med olika vitaminer varje dag, eller satsar du på några utvalda? Jag vill gärna maxa hudvårdande, men vet inte hur jag ska få in allt 🙂 Tack för jättebra blogg och podd!