Ansiktsmassage – En förlängning av hudvårdsrutinen

  • | Anna

Påskhelgen är här och det blir en påsk som ingen annan. Jag har sedan liten inte haft någon tradition att fira påsken men nu när jag blivit äldre och har min egna lilla familj så känns ju påsken väldigt härlig och värd att firas då den är som en färgexplosion precis som våren är. En kollega sa till mig för ett tag sedan att det är ju när påsken kommer som man verkligen kan fira att våren är på ingång, det blir ljusare och dagarna känns längre, och det stämmer ju verkligen.

Hade allt varit som vanligt hade jag velat bjuda in mina syskon med familj så att vi kunde påskpyssla, äta god mat och skratta tillsammans. Den här påsken gör vi det på var sitt håll, bäst för alla.

Nu när många av oss spenderar påsken hemma så ta en stund för dig själv och gör en ansiktsmassage för att få en förlängning av hudvårdsrutinen. Jag ska inte säga att jag gör det varje dag men några gånger i veckan försöker jag iallafall få till för att spetsa rutin och det är så otroligt skönt och rogivande plus att det stimulerar huden.

Fördelar med massage

  • Avstressande – Lättar upp oro och stress
  • Främjar blodcirkulationen
  • Släpper på spänningar, kan även lindra huvudvärk och träningsvärk
  • Aktiverar hudens cellomsättning så att fina linjer och rynkor blir mindre framträdande

Hudvårdande olja

Jag brukar dela in massagen i 3 zoner. Jag använder mig av en olja för att jag dels tycker det är skönast mot huden men också för att det ger bra glid när man masserar. Oavsett om man gör en lång eller kort massage så tänk på att få med andningen, den är viktig för att syresätta blodet i kroppen.

Oljan jag använder är Codage The Oil, en helt fantastisk produkt som doftar ljuvligt. Den innehåller coctail av olika verkande oljor. Man kan ha oljan i håret även till kroppen, såååå härlig!

  • Kokosolja – Näringsgivande
  • Sötmandelolja – Lugnande
  • Baobaolja – Cellstimulerande
  • Makadamiaolja – Dränerande
  • Aprikoskärnolja – Lystergivande
  • Hasselnötsolja – Skyddande
  • Druvkärnolja – Skyddande
  • Granatäppleolja – Åldersförebyggande

Steg för steg

För att ni ska förstå varje steg bättre så kika gärna på bilderna längre ner.

Zon 1 – Nacke/Axlar

Det här området är jag väldigt spänd och då är det väldigt skönt att knåda lite extra just här. Tänk dig att du knådar en deg, men i detta fall är det axlarna som får knådningen. När jag går över till nacke så knådar jag där med men övergår sedan till uppåtgående strykningar.

Zon 2 – Kinder

I det här steget så glider jag från hakan upp till kindbenen, med en lätt press under kindbenen… jag vill få till ett ”lyft” och definiera kindbenen. Efter det så ”nyper” jag mig snabbt i huden och här ska det inte göra ont utan lätta händer. Det här sätter fart på cirkulationen och huden kan bli lite röd men det är det jag vill, att aktivera huden.

Zon 3 – Panna

I pannan så utgår jag från mitten och använder fingertopparna och glider nerifrån och upp i en uppåtgående rörelse och sedan jobbar jag ut på vardera sida i samma rörelse. Därefter låter jag ena handen fixera vid tinningen medans den andra handen ”vilar” lätt på huvudet och fingrarna drar lätt ögonbrynet uppåt, ett litet ögonlyft.

Hoppas du får en fin Påsk! 💛

Vill du lämna en kommentar?

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

4 svar till “Ansiktsmassage – En förlängning av hudvårdsrutinen”

  • (4) Kommentarer
  • Visa alla kommentarer
  1. Agneta skriver:

    Måste testa. Tack för väldigt pedagogisk instruktion med tydliga bilder!

  2. Sofia skriver:

    Det där ska prövas… tack!