Kroppen och hudens förändring under och efter en graviditet

  • | Anna

Hej igen!

Hoppas att du som läser mår bra och hittills har en fantastisk sommar. ☀ Själv har jag haft en lugn och skön ledighet och försökt laddat batterierna inför hösten och än är ju inte sommaren slut… för visst är det nåt speciellt med vackra solnedgångar en sen sommarkväll?

Solnedgång ute i skärgården

Idag tänkte jag ge min synvinkel på vår hud och kropp som går igenom en graviditet. Tidigare har jag ju bara hört nära och bekanta som berättat, nu när man själv gått igenom det så har jag en helt annan syn och förståelse på det.

Kroppen och hudens förändring under och efter en graviditet

Kroppen genomgår en stor förändring och den påverkas både på utsidan och insidan till sin yttersta spets. En graviditet är verkligen fascinerande och fantastisk men den kan också vara krävande och smärtsam, för varje graviditet är inte den andra lik, varje graviditet är unik.

Hormonpåslaget sker av en anledning och det är ju delvis för att förbereda kroppen inför föräldraskapet. Att man blir mer känslosam och gråtmild kan nog många känna igen sig i. Jag är en riktig känslomänniska i vanliga fall och grät stup i kvarten för minsta lilla under graviditeten, och det blev ju inte lättare när man blev förälder… hi hi! men jag tycker det är fint att visa känslor, det finns nåt vackert i det.

Andra vanliga hormoneffekter kan vara finnar och akne. Melaninproduktionen i kroppen ökar också och det kan medföra att man får hormonella pigmenteringar så som melasma. Hudbristningar är också vanligt då huden töjs ut extremt mycket och det kan variera hur mycket då det bland annat styrs genetiskt. Mängden blod och vätska ökar också under graviditeten vilket visar sig på händer, fötter och ben i form av svullnad. Trötthet och illamående är också vanligt förekommande. Allt detta jag nämner kan var väldigt påfrestande.

Min hud

Det första jag märkte under min graviditet var att jag blev extremt torr på kroppen, jag var så torr så jag flagnande. och kläderna var helt vita av torr gammal hud på insidan. Jag hade också periodvis rodnad i huden, det ökade hormonet östrogen är det som påverkar huden med just rodnader men det försvinner normalt sett efter graviditeten och det gjorde det också för mig. Huden i ansiktet märkte jag också till en början blev lite obalanserad med finnar i pannan och vid käkpartiet för att sedan övergå till att bli superfin, behövde knappt använda nåt i ansiktet, huden var plumpad och lystrig och jag kände mig plötsligt som 10 år yngre. Känns nästan lite orättvist för jag vet att det är många som inte alls har det så, jag är tacksam att min hud inte helt och hållet ballade ur.

Kost och hudvård

Det kan vara svårt att veta hur man ska tänka med både kost och hudvård då kroppen har andra behov under denna period.

Folsyra & Folat – är olika former av samma B-vitamin. Folat finns naturligt i mat medans folsyra är ett konstgjort framställt folat som används vid berikning och i kosttillskott. Då folsyra lättare tas upp i kroppen kan det vara en fördel att ta till det som kosttillskott under dom 12 första veckorna under sin graviditet för att minska risken för ryggmärgsbråck hos fostret. Under hela graviditeten är det dock viktigt att få i sig folatrik mat, dom som äter baljrik kost tex. veganer kan mycket väl få i sig tillräckligt med folat via maten. Du finner det bland annat i…

  • Baljväxter, som bönor, kikärter, gröna ärter, sockerärter, linser
  • Gröna bladgrönsaker som spenat och ruccola
  • Kål som broccoli, brysselkål, blomkål
  • Bär som jordgubbar, hallon, björnbär
  • Fullkornsprodukter, som bröd, havregryn och andra gryn på fullkorn

Kalcium är också bra för att bland annat lindra kramp.  Jag fick extrema smärtor på nätterna och var tvungen att ta till det för att lindra smärtan som var fruktansvärd, det gjorde extremt ont. Stödstrumpor och bekväma skor är också viktigt då kroppen blir tyngre.

Hudvårdsrutinen

I hudvårdsrutinen tycker jag man kan ha som tumregel att återfukta och skydda och ta en paus med allt för kraftfulla produkter med tanke på hudens ökade känslighet. Man kan jobba resultatinriktat ändå i form av antioxidanter, enzymer eller milda syror (tex. PHA-syra) som milt exfolierar huden och sist men inte minst, solskyddet som faktiskt är det bästa om du vill uppnå resultat.

Huden på kroppen behöver likaså omvårdnad, en näringsrik olja att smörja magen, bröst, lår och stuss för att jobba förebyggande mot bristningar och ge huden extra näring.

Många efterfrågar hur man ska tänka med sin hudvårdsrutin, så i nästa inlägg tänkte jag ge förslag på hur din hudvårdsrutin kan se ut både för ansikte och kropp under en graviditet.

Kommentera gärna om du har någon fundering ❤

Vill du lämna en kommentar?

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

11 svar till “Kroppen och hudens förändring under och efter en graviditet”

  • (11) Kommentarer
  • Visa alla kommentarer
  1. K skriver:

    Längtat efter nästa inlägg!!

  2. Ida skriver:

    Hej Anna! Är det vanligt att man får finnar direkt efter graviditeten med? Speciellt i pannan?

    • Anna Klaesson skriver:

      Hej Ida!
      Det är inte alls ovanligt. En bra produkt för att balansera huden men som också ger fint med fukt är den här, den går bra att använda under och efter en graviditet.
      Kram Anna

  3. Malin skriver:

    Hej, jag fick bristningar på magen under min förra graviditet trots användande av diverse produkter. Jag är fullt medveten om att de inte är 100%-iga utan att våra hormoner spelar stor roll. Men är ändå nyfiken på vilka produkter du skulle rekommendera för att förebygga bristningar nu under min andra graviditet? Samt om du har några tips för att göra de redan befintliga mindre synliga? :)Tacksam för svar!

  4. Gabriella skriver:

    Hej Anna! Vad glad jag blir över ditt inlägg, är gravid i vecka 16 och har många funderingar kring just hudvård och vad som är viktigt att tänka på när man är gravid. Skulle specifikt vilja fråga kring finnar/plitor som jag fått i samband med graviditeten på överarmar, bröst och rygg. Detta är inget jag annars har problem med. Vad är ditt bästa råd för att ta hand om just detta problem? Har inte velat använda syra (tex bha). Vore så tacksam för svar!

    • Anna Klaesson skriver:

      Hej Gabriella!
      Jag skulle prova att använda en mild rengöring i duschen för kroppen som vårdar, därefter en lotion. Dessa har många använt som har problem som finnar. Produkterna innehåller mjölkprotein och andra vårdande oljor som hjälper till att stärka upp och balansera hudens skyddande barriärfunktion.
      Hoppas det hjälper. Håll utkik framåt så kommer ett inlägg med mer tips på produkter för en gravid. 🙂
      Önskar dig stort lycka till med allt. ❤
      kram Anna