Kopia, äkta eller Parallellt?

  • | Annica

Äntligen har flera journalister tagit upp detta växande problem inom hudvårds- och kosmetikbranschen. Jag pratar om piratkopior och jag pratar om parallellimport. Flera återförsäljare, som utger sig för att vara seriösa (och som jag själv också trott var seriösa aktörer) handlar inte sina produkter från våra svenska generalagenter utan köper dem på annat håll. Jag vet att en del återförsäljare som jag konfronterat menar på att det är precis samma produkt bara det att de kommer från ett annat lands agent i Europa, de kan köpa produkterna mycket billigare än i Sverige och på så sätt också erbjuda superbra priser ut till konsument.

Här har jag så mycket jag vill säga…

För det första så visst kan det vara så att vissa produkter absolut är helt ok och inget som helst fel på överhuvudtaget. Men det kan lika väl vara så att det är plagiat eller att produkterna hanterats ovarsamt och förvarats i miljöer som gör att de kommer ha en kortare hållbarhet etc. Vi ska inte tro att detta med piratkopior och parallellimport är en liten industri längre. Det är tyvärr en organiserad verksamhet och det förekommer mycket fula tricks för att dölja eventuella konstigheter med produkter. Tro mig, jag har varit verksam i branschen på olika hudvårdsagenturer i över 11år.

För det andra. Priset! Super, kanske du som konsument tycker. Nu kan man köpa vissa märken till halva priset av vad de brukar kosta plus att vissa salonger/nätbutiker även erbjuder konsumenter att köpa kabinprodukter (d.v.s. extra stora förpackningar som egentligen endast är till för hudterapeuter att arbeta med i salongen). Många konsumenter tänker kanske inte på att det faktiskt kan vara en piratkopia eller på annat sätt ej helt duglig produkt hon/han får hem. Skulle vi seriösa aktörer försöka matcha den prissättning som parallellimportörerna har så vore det lika med självmord. Detta innebär även för kunder i slutändan att det blir svårt att hitta salonger/näthandlare som är seriösa och där man vet att man får kvalitet och äkta vara. Det kommer bli resultatet om många väljer att sponsra de oseriösa aktörer som finns på marknaden nu. Många kunder önskar kvalitet, service, kunskap men
helst bara betala de priser som parallellimporten/piratkopiorna erbjuder. Tyvärr en omöjlig ekvation för oss som säljer originalprodukter.

Nyligen publicerades denna artikel (se nedan) i Metro. Jag blev så glad att Metro valt att lyfta ämnet som så många pratar om i branschen men jag är rätt övertygad om att många kunder inte riktigt känner till. Artikeln handlar framförallt om piratkopierat smink. I artikeln står bl.a. att produkter som tillverkas under undermåliga förhållanden i Asien har nått Sverige. Produkterna är nästintill omöjliga att skilja från originalen och kan orsaka alltifrån hudirritationer till allvarliga ögoninfektioner. Man har bl.a. hittat rester av kvicksilver och andra skadliga ämnen i produkterna. Dålig hygien och dåliga råvaror kan leda till att bakterier och mikroorganismer bildas i produkterna och det kan i sin tur leda till infektioner.

Några leverantörer har redan varit supersnabba och tagit fram loggor som symboliserar att man är auktoriserad återförsäljare av märket. Visst, det går att kopiera dessa med men det är ett första steg i kampen mot piratkopior och produkter som parallellimporterats.

Vi har piratkopior och vi har parallellimport. Jag är emot båda, då jag anser att det krossar vår bransch. Visst kan man som återförsäljare köpa in ett märke direkt om det inte finns någon svensk agent. Det är ju en helt annan femma. Men så länge en sådan finns så skall det gå via denna av många och även ovan nämnda anledningar.

Så kära kunder, försäkra er om att ni handlar av en seriös butik/salong/webbshop och titta gärna efter symboler som talar om att butiken är auktoriserad. Har butiken extremt låga priser så är mitt tips att höja ögonbrynet lite extra. Risken att du får med dig en produkt som du inte vet härkomsten från kan vara hög.

Och, kära kollegor. Låt oss behålla stoltheten i våra yrken och yrkeskunnande genom att agera seriöst och vända oss till de generalagenter som finns i Sverige för att försäkra våra kunder om bra produkter och bevara de olika märkenas rykten och status.

Jag hoppas vi är många som kommer hjälpas åt att sprida budskapet om detta och tillsammans skapa en sund miljö för oss, våra företag och våra kunder!

Kram

Annica

Vill du lämna en kommentar?

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.