Bli solsmart – snabba handboken del 2

Semester, sol och bad, picnic och glada barn, båtliv, uteserveringar och uteliv. Alla tillfällen inbjuder till utevistelse och i synnerhet om solen skiner. Man vill bara njuta av solen och inte behöva känna sig orolig för UV-strålarna när det äntligen är fint väder.

Solskyddsprodukter från Skincity

Enkla steg för en säker och avslappnad dag i solen:

• Det allra bästa skyddet i solen är kläder, solglasögon och hatt. Spädbarn och små barn bör ha UV-kläder.
• Mitt på dagen klockan 11-15 sommartid är solen som allra starkast. Undvik gärna solen under dessa timmar.
• Använd spf där du inte skyddas av kläder.
• Tänk på att inte snåla med ditt solskydd. För att du faktiskt ska få den spf som står angiven på produkten så gäller det att applicera rikligt.

Exempelvis ansikte: 1/2 tsk, kropp 1/2-1 dl.

• Köp nytt solskydd inför varje sommar, solskydd har begränsad hållbarhet.
• Återapplicera ofta, en bra tumregel är varannan timme.
• Alla är olika känsliga för solen beroende vilken hudtyp vi har. Har du lättare att bränna dig bör du vara mer försiktig.
• Skulle du bränna dig är det viktigt att du låter huden vila och läka ut innan du utsätter den för sol.
• Upp till 90 % av UV-strålningen tränger igenom ett tunt molnskikt. Det är bara tjocka moln som kan dämpa UV-strålningen till lägre nivåer.
• Vatten reflekterar mindre än 10 procent av UV-strålningen. Snö reflekterar upp till 80 procent vilket gör det viktigt med solskyddet året om.

Strålsäkerhetsmyndighetens app Min soltid

Strålsäkerhetsmyndighetens smidiga app ”Min Soltid” där du kan räkna ut din personliga soltid

UV-index och en solsmart app:

Grymt bra tips inför resan: checka av UV-index när du reser utomlands så du säkrar upp med rätt solskydd.
UV-index för olika delar av världen: UV-index

Strålskyddsmyndigheten har en superbra app där du kan räkna ut hur länge du kan vara i solen utan
att bränna dig baserat på din hudtyp, årstid, vart du befinner dig och vilken tid på dygnet det är.
Här laddar du ner apppen ”Min soltid”.

Tänk på att solen inte är skadlig i lagom dos så njut av en underbar sommar. Jag försvinner själv på lite sommarledighet nu men kommer att dela med mig av lite avkopplande läsning till er för lata och sköna sommardagar. Jag besvarar alla funderingar så snart jag är tillbaka igen!

Vi ses snart igen!

Vill du lämna en kommentar?

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

2 svar till “Bli solsmart – snabba handboken del 2”

  • (2) Kommentarer
  • Visa alla kommentarer
  1. Karin skriver:

    Så bra inlägg! Du är typ en idol för mig och den enda som har en intressant tanke och blogg här så tack för att du skriver så bra!! En fråga, Hur är det med UVA och UVB. Är det UVA som går igenom fönster och som man åldras av och därför är Solskydd på vintern viktigt innomhus med? För enligt hudbibeln är de ju helt onödigt på vintern att ha det för man kan inte bränna sig. Men rynkor vill man ju inte ha så vad gäller??

    • Yasemin skriver:

      Hej Karin, Tack för dina fina ord 🙂 Vad roligt att du följer mig här på bloggen. UVA tar dig igenom exempelvis fönsterglas och bilrutor och därför är det bra att ha ett solfilter som skyddar just mot detta om man sitter vid ett fönster och jobbar. På vintern har Sverige ett lägre UV-index så här kan man använda sitt solskydd efter förnuft. Ska man vara ute är det såklart aldrig fel. Är man uppe i fjällen så är det annat, där reflekterar snön strålarna och den höga höjden påverkar också så där har man betydligt lättare att bränna sig. När det gäller åldrandet så är det UVA som är boven. Jag tycker rent generellt att man ska använda solfilter om man vet med sig att man kommer att vistas ute mycket 🙂 Kram